Een leek kan zien dat de producten ook “onder de motorkap” geheel ander zijn.

 

Sunpower produceert al meer dan dertig jaar lang hoogwaardige zonnepanelen. Dat zeggen veel spelers in de solar markt  van zichzelf. Maar met meer dan 600 patenten op haar naam zit hier wel een kern van waarheid in en heeft Sunpower enig recht van spreken: een leek kan zien dat de producten ook “onder de motorkap” geheel ander zijn.

Vanaf 2000 staat het bedrijf genoteerd aan de NASDAQ en is daardoor transparant voor investeerders. Het bedrijf heeft meerdere eigen productielocatie, waarvan de laatste door Barack Obama  is geopend. Het bedrijf heeft een zeer actief beleid op het gebied van duurzaamheid. ook dit is geen dode letter: Het bedrijf ontving een Cradle-to-Cradle certificaat, en was daarmee de eerste bedrijf in haar sector om dit te behalen.

Sunpower beschikt over de zogenaamde  MAXEON technologie. Waarom daarvoor kiezen? Normale cellen zijn zeer bros, en dus breekbaar. Sunpower heeft daar wat op bedacht: Zij produceert flexibele cellen. Daarbij zijn de cellen  aan de achterkant voorzien van een soort fijnmazig koperen “gaas” waarmee de geleiding van stroom en de productie van het zonnepaneel ongehinderd doorgaat al zou de cel breken! Deze technologie heeft met een duur woord: interdigitated back contact cells. Zie de film op https://us.sunpower.com/site-search/maxeon/ waar u het verschil tussen standaard cellen en MAXEON technologie van Sunpower kan zien. De 25 jaar product en cel-output garanties zijn ergens op gebaseerd: technologie.

Door de full-back-contact zijn uw panelen esthetisch gezien superieur. De cellen zijn egaal zwart of blauw van kleur omdat alle (zilverkleurige) stroomopnemers aan de achterkant zitten. Bij reguliere cellen zitten deze stroomopnemers aan de voorkant.

Full back contact cellen van Sunpower zijn favoriet op electrische auto’s, boten  en vliegtuigen – flexiebel en ongevoelig voor microbreuk.

Solar Impulse vliegt  op Sunpower cellen

Mede door de voordelen die MAXEON biedt, gebruikt de TU Delft Sunpower cellen om de LUNA 8 auto door Australische woestijn te drijven. Die moet immers 3.000 km afleggen zonder vermogensachteruitgang tijdens de hobbelige rit. Een zelfde verhaal geld voor het 100% elektrische vliegtuig Solar Impulse. Tijdens het vliegen bewegen de flexibele vleugels met solar cellen behoorlijk. Zeker bij starten en landen of als er sprake is van  turbulentie in de lucht. Zoals u op de film heeft gezien breken reguliere cellen heel gemakkelijk en stopt de opbrengst volledig.

Verder zijn de cellen van Sunpower zogenaamde n-type cellen. Normaal treft u p-type cellen in zonnepanelen aan. Wat houdt dit voor u in? Bij een n-type cel blijft de cel-efficiency op de lange termijn hoger. Ook blijft u de teruggang door het LID-effect (Light Induced Degredation) bespaard. Normaliter verliest een (p-type) cel na enkele uren/dagen aan licht te zijn blootgesteld enkele procenten van haar effectiviteit. Bij Sunpower (n-type cel) treedt dit niet op.